Sådan vækster du din virksomhed med sponsoraftaler

Kilde: Unsplash

Hvis du ejer en virksomhed, så ved du, at virksomhedsejere konstant bliver mødt af udfordringer. Der er kvartals- og årlige mål, der skal nås.  Det kræver nogle gange, at der skal sikres ekstra kunder i biksen. Derudover skal der udarbejdes strategier, lægges budgetter og der skal hyres effektive medarbejdere, som siden skal holdes motiveret. Der er altså nok at se til for selvstændige, der ofte har mange bolde i luften på en gang.

Derudover er konkurrencen på markedet en faktor, du skal tage i betragtning. I nogle tilfælde skal der tænkes kreativt for at skille dig ud fra mængden. Det er derfor vigtigt at brande din virksomhed på bedste vis og til de rigtige mennesker, hvilket kan gøres på mange måder. En af de bedste måder, at møde din målgruppe på, er igennem sportssponsorater. Sportsfans har nemlig et svagt punkt for virksomheder, der støtter deres sportshold, og det kan derfor være en nem måde at skabe interesse og handling fra denne målgruppe.

Undersøg dine muligheder

Det første, du skal gøre, er at finde ud af, hvem der skal sponsoreres, når du vil undersøge dine muligheder for at lave en sponsoraftale. Alt efter dit budget kan du beslutte, om det skal være et større eller mindre sponsorat, og om det skal være lokalt, nationalt eller internationalt. Her er det selvfølgelig afgørende, at det skal passe med dit budget. Det vil selvfølgelig være billigere at sponsorere den lokale håndboldklub sammenlignet med Aalborg Håndbold, der sidste sæson vandt det danske mesterskab.

Find herefter ud af om atleten eller klubben, du ønsker at støtte, har det samme værdisæt som din egen virksomhed. Det er bedst, hvis der er et match, for på den måde vil det være nemmere at retfærdiggøre sponsoratet overfor fansene. De vil som resultat vil være mere tilbøjelige til at vise interesse for din virksomhed.

Kilde: Unsplash

Succesfulde hold giver mere eksponering

Kig også gerne på, hvor succesfuldt holdet eller atleten, du støtter er. Vil du eksempelvis gerne indgå et samarbejde med en Superligaklub, kan du kigge nærmere på, hvor godt de forskellige hold klarer sig. Eksempelvis havde det været en fordel at have haft et samarbejde med succesfulde FC Midtjylland, der i sidste sæson vandt Superligaen og kvalificerede sig til Champions League. FC Midtjylland fik sig her en spændende pulje, og højdepunktet kom i gruppespillets sidste runde, hvor midtjyderne spillede sig til et uafgjort resultat med den engelske storklub Liverpool. FC Midtjylland klarede sig dog ikke videre fra gruppespillet, men de fik masser af international eksponering. Det samme kunne have gjort sig gældende for dit brand, hvis du havde været sponsor for dem.

Ser vi på indeværende sæson er FC Midtjylland igen klare favoritter i Superligaen hos bet365, der tilbyder online spil, og sponsorerne kan således igen se frem til masser af eksponering og goodwill fra FC Midtjyllands fans.

Få aktiveret sponsoratet

Sørg for at få lavet en kreativ sponsoraktivering for at få skabt interaktioner mellem dit brand og fansene. Der findes mange måder at gøre det på, og kun fantasien sætter grænser. Jo mere, du får interaktionen indprentet i hukommelsen hos det enkelte individ, desto mere succesfuld bliver det. Så vær ikke bange for at tænke kreativt.

Det er typisk en længere proces at indgå i et sportsponsorat, men ofte opvejer fordelene ulemperne. Gør dig disse overvejelser i forhold til at vækste din virksomhed med sponsorater. Så er du allerede godt på vej til at tage det næste skridt for din virksomhed.

Besvar