Priskrig blandt mobilselskaber i Danmark, kommer forbrugerne til gode med lavere priser på mobilabonnementer

I Danmark er der 4 store mobilselskaber, som i flere år har dikteret priserne på mobilabonnementerne. Men i de senere år er der dukket flere nye lavprisselskaber op, som gør det op med dyre mobilabonnementer – præcis ligesom der skete med flyselskaberne.

Det er i dag forholdsvis nemt at stifte et mobilselskab. Som teleudbyder i dagens Danmark skal du ikke ud og bygge dit eget mobilnetværk – du kan i stedet leje dig ind på et eksisterende mobilnetværk hos en af de store udbydere: TDC, 3, Telenor eller Telia.

De mange mobilselskaber kæmper en krig om at få kunderne ind på deres net, og det vigtigste våben er Prisen. Denne form for priskrig er både en fordel og en ulempe for os forbrugere. Fordelen er at priserne aldrig har været lavere, og fortsætter med at falde – eller priserne falder ikke så meget mere, men mængden af taletid og data er stigende.

Ulempen ved denne priskrig er at mobilabonnementerne ændre sig hele tiden, og du skal derfor selv følge med i udviklingen og være opmærksom på om dit abonnement ændre sig og om du skal skifte. I jagten på nye kunder glemmes de eksisterende kunder ofte, og alligevel undrer virksomhederne sig over hvordan det kan være at der er illoyale kunder. Jeg ser denne tilstand som blot værende et symptom på problemet, nemlig priskrigen.

Der findes heldigvis mange forskellige prissammenlignings sider på nettet, som gør arbejdet for dig. De sammenligner priser på samtlige mobilabonnementer i Danmark, og du kan nemt og enkelt sammenligne de enkelte abonnementer og bestille et nyt på få minutter. Du skal ikke en gang opsige dit nuværende abonnement, da det bliver gjort for dig.

En af de sidder som jeg vil anbefale, er http://billig-mobil-abonnement.dk/ som er hurtig og overskuelig at bruge. Der findes selvfølgelig mange andre sider på nettet, hvor du kan sammenligne priser på mobilabonnementer – jeg finder dog den nævnte hjemmeside mere overskuelig i forhold til andre hjemmesider som sammenligner priser på mobilabonnementer. Men hver sin smag 🙂

Markedet er i en spændende udvikling, og det er næsten en stensikker spådom, at vi om bare få år vil se mange tiltag, der trækker branchen i en retning, hvor der på én og samme tid vil være fokus på at udvikle en masse nye idéer, samtidig med fokus vil være på at gøre abonnementer og service mere gennemskueligt. En svær balancegang for det er også en kæmpe risiko at udvikle tjenester, for hver eneste tjeneste eller ekstra mulighed kan ikke finansieres ved at sætte abonnementsprisen op.

En del idéer vil sikkert hurtigt blive glemt, og det der er investeret fra udbyderne eller andre interessenter vil i sidste ende være spildt. Tiltagene er markedsbestemt, og kun de services som kunderne på den ene eller anden måde vil betale for vil overleve, og det er formentlig det marked, udbyderne vil kæmpe for.

 

Postet af kim-jorgensen via AdSet.